sobota 10. června 2017

Barvy Hataka - Polish Air Force Set (Blue Line)


Barvy Hataka patří mezi novinky na modelářském trhu. Záměrně píši modelářském, protože výběrem barev cílí především na modeláře. Navíc konkrétně na modeláře, kteří staví modely letadel a vojenské techniky (AFV). 


Díky panu Jonákovi z firmy MJ Modely se mi na pracovní stůl dostal set čtyř barev zaměřený na polská letadla ze začátku druhé světové války, konkrétně ze září 1939. Tento set obsahuje čtyři akrylové barvy: stříbrnou (metalická akrylová barva), světlou modrošedou na spodky letadel a dva odstíny polské khaki - světlou a tmavou. K setu jsem obdržel i ředidlo. Dovolte mi začít právě jím.

Barvy patří do řady Blue Line, tedy řady, která je zaměřená na přímé použití 'na štětec'. Ještě k tomu se jedná o barvy akrylové, tedy ředitelná vodou. Takže se možná zeptáte, k čemu je dobré ředidlo. Tak jako u všech dalších akrylových barev mohu říci, že zatímco ředidlo využijete ve chvíli, kdy použití vody by mohlo znamenat poškození barvy. Totiž ve chvíli, kdy chcete barvu naředit, popřípadě použít ve stříkací pistoli. Zatímco ve druhém případě to není nezbytně nutné. Tedy pokud chcete model barvou třeba jen ušpinit, vystačíte si s vodou z kohoutku. Jenže třeba naopak u barev LifeColor platí, že za použití originálního ředidla docílíte viditelně lepších výsledků. 

Stříkací pistoli jsem v rámci testu použil i v tomto testu. Samozřejmě jsem použil i originální ředidlo. Byť se jedná o barvy určené pro použití na štětec (!), použití bylo možné. Přesto doporučuji použít štětce. A rozhodně použijte i originální ředidlo. Tento odstavec navíc berte jen jako malou odbočku, pro vaši informaci. V testu jako takovém jsem to nijak nezohlednil.

Kde však nic jiného než originální ředidlo nepoužívejte, to je ve chvíli, kdy chcete naředit jakoukoli barvu v jejím obalu (lahvičce). Tam totiž riskujete, že se jinak barva po čase srazí, získá trochu jiný odstín. To vše se mi kdysi i stalo, proto to berte jako radu z vlastní zkušenosti. Navíc se to nemusí stát vždy. Počítejte však raději s tím, že stane. Proto barvu řeďte VŽDY po jejím vytlačení na paletu. 

A nyní již konečně k samotným barvám.

Protože jsem neměl k dispozici model polského letadla (jen vzpomínky na to, že jeden z mých prvních modelů byl plastikový model PZL P11.c, jenže ten už vzal dávno za své, navíc jsem u něj řešil všem možné, jen ne barvy. Dalo by se říci, že čím víc červenobílých šachovnic, tím víc PZL P11.c. Pokud mě ale paměť neklame, stejně nakonec skončil v popelnici s trámovými kříži, jakožto kořistní stroj z pískoviště. Sáhl jsem tedy po modelu P-47 Thunderbolt od Hasegawy. A jelikož se jednalo o 'vajíčko', ani trochu mi nevadilo, že si na něj vymyslím kamufláž tak, abych co nejvíce otestoval již zmíněné barvy.

Jak vidíte, držák AK interactive jsem
plně zapojil do pracovního procesu.
Neocenitelná pomůcka....
Model jsem očistil, slepil  a nastříkal černým a bílým primerem tak, jako to dělám u figurek. O samotnou stavbu mi ani moc nešlo. Přeci jen jsem se již nemohl dočkat barvení. Právě na vrchní část modelu jsem použil stříkací pistoli, kdy jsem vršek přestříkal stříbrnou. Jednak jsem použil již zmíněné ředidlo, ale na fotografii si také jistě všimnete, že stříbrnou barvu jsem nastříkal na místa, kde byl černý primer. Stříbrná (kovové barvy obecně) vždy mnohem lépe vyniknout, když je aplikujeme na místa, která jsou opatřena tmavým (nejlépe černým) podkladem. Zde totiž nesmíme zapomínat na to, že používáme akrylové barvy. Ty vždy (pokud tedy nepoužijeme velmi tlustou vrstvu) přejímají vlastnosti vrstvy pod sebou. Kovová barva proto mnohem lépe vynikne. I v jedné vrstvě. 

To je totiž první dobrá zkušenost a zároveň i milé překvapení, které jsem se stříbrnou barvou Hataka udělal. Opravdu velmi dobře kryje. To ostatně platí o všem barev ze setu, ovšem největší obavy jsem měl právě u stříbrné. Naštěstí se nenaplnily. Tato stříbrná patří mezi ty lepší, které jsem kdy použil a mohu ji bez výhrad doporučit. 

Spodní plochy letadla jsem pak na jedné polovině přestříkal světlou šedou. Druhou polovinu jsem pak přetřel štětcem (v případě potřeba lehce naředěné vodou). Rozdíly poznat nejsou. Barva kryla velmi dobře. Škrábance jsem udělal ostrým hrotem modelovacího nástroje. Nakonec jsem celý takto ošetřený povrch přetřel velmi tenkou vrstvou silně naředěným (!) washem Citadel. Díky tomu jsem docílil rozbití jednotvárného povrchu a přidal jsem tak i hloubky do barevných odstínů. Povrch modelu sice není příliš členitý, jenže díky tomu, že se má tvar vajíčka, hra světla a stínu udělá vše potřebné za nás. Stříbrné škrábance jsem pak domaloval štětcem velikosti 1 opět stříbrnou barvou Hataka Hobby.

Vrchní plocha letadla byla o trošku složitější. Štětcem jsem vytvořil nepravidelné plochy světlo a tmavou barvou khaki ze setu. Díky tomu, že barvy opravdu dobře kryly, jsem si vůbec nedělal starosti s tím, zda něco přetáhnu, či ne. Pozornost jsem věnoval jen tomu, abych neponičil modrý spodek modelu. 

Pak jsem nanesl obtisky. Abych na modelu udělal odřený povrch, použil jsem na obtisky ze stavebnice přípravek Mr. Mark Softer. Něco podobného je dobré použít na obtisky vždy, ovšem pokud chcete ještě rozrušit jejich povrch, je to nezbytné. Z nějakého popudu, který nedovedu  přiblížit, jsem Mr. Mark Softerem přetřel i celé křídlo a zkusil jsem, co to udělá s barvou. Tu jsem předtím nanesl, na dotek byla suchá. Jenže když jsem do ní rýpl modelovacím nástrojem, stalo se to, co vidíte na fotografii. Zpětně si uvědomuji, jaká to byla hloupost, protože kdybych nad tím více přemýšlel, neudělal bych to, protože bych se bál, že povrch odřu až na plat. To by znamenalo jediné - model přebrousit a začít znovu. Naštěstí se to nestalo. A aby toho štěstí nebylo málo, předešlý den nastříkaná stříbrná vrstva bez sebemenších problémů vydržela. A to jsem ji předtím nijak neupravoval. Výsledný efekt se mi zalíbil natolik, že jsem odřeniny jednak zvětšil, navíc jsem tak odřel celý povrch letadla. Zda tak fungují všechny barvy, to nevím. Nikdy jsem to nezkoušel, jen v tomto případě. Nakonec jsem použil opět velmi silně naředěný wash Citadel, tentokrát černý.

Čumák letadla jsem přetřel žlutými barvami Andrea různých odstínů - žlutá v setu Hataka nebyla, takže nešlo jinak. Odřeniny jsem namaloval stejně jako na celém letadle - stříbrnou barvou Hataka. 

Závěr

Barvy Hataka jsou pro mne velmi příjemným překvapením. Rozhodně je budu používat i nadále. Ne jen pro účely tohoto testu. Dobrou zprávou také je, že výrobce je nabízí i jednotlivě. Věřím, že v případě zájmu se brzy rozšíří jejich nabídka nejen pro modeláře, ale i pro figurkáře. Jejich cena je přijatelná. S přihlédnutím k jejich kvalitě rozhodně. 

______________________________

Akrylové řady Acrylic Range

Red Line - Optimised for Airbrush (pro stříkací pistoli)
Blue Line - Optimised for Brush (pro štětec)

Orange Line - Laquer Based Set 

______________________________

Kde koupit / Where to buy

MJ Modely.cz  mjmodely.cz

Hataka Hobby hataka-hobby.com/


Žádné komentáře:

Okomentovat